Strona główna » Polska ma już kompletną drogę ekspresową od Bałtyku po Sudety

Polska ma już kompletną drogę ekspresową od Bałtyku po Sudety

by danielszysz
Polska ma już kompletną drogę ekspresową

S3 Otwarta! Polska ma już kompletną drogę ekspresową od Bałtyku po Sudety

 

To historyczny moment dla polskiej infrastruktury! W poniedziałek, 20 października 2025 roku, oficjalnie zakończono budowę całej drogi ekspresowej S3, oddając do użytku jej ostatni, kluczowy odcinek. Kierowcy mogą już przejechać nieprzerwaną, dwujezdniową trasą z portowego Świnoujścia aż pod czeską granicę w Lubawce, łącząc tym samym Bałtyk z Sudetami.


 

Historyczny Moment: Otwarcie Ostatniego Fragmentu S3

 

Finał budowy dotyczył północnego krańca trasy: odcinka Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje. Po jego otwarciu, cała trasa S3 (o długości 471 km) jest w pełni przejezdna w obu kierunkach.

 

Szczegóły Ostatniej Inwestycji:

 

  • Odcinek: Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje (część trasy Świnoujście – Troszyn, o łącznej długości 33 km).
  • Wartość Inwestycji: 1,76 miliarda złotych.
  • Dofinansowanie UE: 757 milionów złotych (z Programu FEnIKS).
  • Czas Realizacji: Budowa rozpoczęła się w 2022 roku.

Wcześniej, w maju i czerwcu 2025 roku, sukcesywnie oddawano do ruchu pierwsze fragmenty, w tym połączenie z tunelem pod Świną. Dziś, po zlikwidowaniu tymczasowego ronda, które było wąskim gardłem, ruch na wybrzeżu znacząco się upłynnił.


Polska ma już kompletną drogę ekspresową

Polska ma już kompletną drogę ekspresową

Kluczowe Znaczenie S3: Bałtyk – Adriatyk (Trasa E65)

 

Droga ekspresowa S3 to znacznie więcej niż połączenie północ-południe w Polsce. Jest ona kluczowym elementem europejskiego Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk i stanowi fragment międzynarodowej trasy E65.

 

Korzyści i Połączenia:

 

  1. Gospodarka Morska: Trasa S3 bezpośrednio łączy porty Szczecin–Świnoujście, terminal LNG i planowany terminal kontenerowy z siecią europejskich dróg szybkiego ruchu. To strategiczny impuls rozwojowy dla Pomorza Zachodniego.
  2. Turystyka: Znacznie skraca i upłynnia dojazd z południa Polski (m.in. z Dolnego Śląska i Ziemi Lubuskiej) nad Bałtyk, eliminując wielogodzinne korki w sezonie.
  3. Połączenie z Czechami: S3 łączy się z czeską siecią autostrad, która obecnie jest rozbudowywana (odcinek D11 do Trutnova). W przyszłości trasa E65 umożliwi wygodną podróż aż do Chanii na Krecie.

S3 otwarta


 

Podsumowanie Inwestycji Drogowej Dekady

 

Budowa S3, rozpoczęta w 2007 roku odcinkiem Szczecin – Gorzów Wielkopolski, jest jednym z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce.

Cecha Szczegóły
Długość Całej Trasy S3 471 km (w tym 17 km wspólnie z A6)
Łączny Koszt Inwestycji Ponad 15 miliardów złotych
Dofinansowanie z UE 7,7 miliarda złotych
Czas Realizacji 2007–2025 (18 lat)
Połączenie Międzynarodowe E65 (Bałtyk – Sudety – Adriatyk)

 

 

 

You may also like